miercuri, 9 septembrie 2009

Cum sa te vinzi bine pe piata muncii

Alegerea meseriei si a locului de munca O cariera de succes incepe prin definirea postului si a companiei dorite si nu cum in mod gresit cred unii, cu elaborarea curriculum vitae (CV) si a scrisorii de intentie. Meseria dorita nu trebuie aleasa in functie de oferta din presa sau Internet, ci in primul rand in concordanta cu interesele si calitatile dumneavoastra personale. Redactarea unei liste de calitati personale (cunostinte de specialitate, competente sociale etc.) si interese (hobby-uri) poate folosi la determinarea meseriei dorite respectiv drept criteriu de verificare a compatibilitatii anunturilor de job-uri cu propria persoana. Se recomanda redactarea unei a doua liste care sa cuprinda cerintele dumneavoastra catre angajator. O asemenea lista trebuie sa cuprinda posibilitati de promovare, salariu, locatia geografica si alte cerinte catre angajator. Foarte important este sa nu va fixati criteriile de evaluare si alegere dupa cele ale colegilor sau prietenilor, ci dand prioritate propriilor necesitati. Scopul consultantei este de a ajuta persoana ce se afla in cautarea unui loc de munca sa gaseasca pozitia adecvata intr-o companie aleasa, pozitie care sa ii confere cele mai bune sanse pentru dezvoltarea unei cariere. Analiza principala facuta de consultant este cea de compatibilitate a persoanei in cauza pe baza documentelor de prezentare cu pozitia oferita spre ocupare. Nu este in interesul nimanui, nici al companiei angajatoare, nici al candidatului si nici al consultantului sa se creeze aparenta compatibilitatii prin cosmetizare. Prima impresie se formeaza in 30 de secunde Documentele cerute in mod obisnuit pentru selectie contin scrisoarea de intentie, fotografie, curriculum vitae, recomandari de la institutii de invatamant, centre de calificare sau angajatori anteriori. Realitatea este ca durata primei evaluari a documentelor de prezentare este de 30-40 de secunde. Daca vreti sa treceti de aceasta prima examinare, CV-ul si scrisoarea dumneavoastra de intentie trebuie sa faca o impresie desavarsita. Lipsa profesionalitatii redactarii formelor de prezentare este inca o caracteristica a unei mari parti dintre candidati. Documentele dumneavoastra de prezentare sunt mai mult decat o formalitate. Aceasta este deja prima "proba de lucru", care trebuie sa furnizeze primele informatii despre persoana dumneavoastra. Cauzele esecului candidatilor in ordine descrescatoare a importantei lor sunt aplicatii incomplete, pretentii salariale prea mari, neintelegerea descrierii postului in cauza, vocabular si posibilitati de exprimare deficitare, lipsa pregnantei, a concluziei si a transparentei, exagerari ale descrierii personale, impresie personala neconforma cu realitatea, lipsa definirii propriilor teluri, superficialitatea si ambiguitatea prezentarii, greselile gramaticale si ortografice din CV sau scrisoarea de intentie s.a. lipsa unor informatii adecvate Scrisoarea de intentieScrisoarea de intentie este partea cea mai individuala din aplicatia dvs. Prin aceasta trebuie sa treziti interesul si curiozitatea consultantilor de specialitate privind persoana dvs., pentru ca 70% dintre ei considera ca scrisoarea de intentie este foarte importanta pentru derularea ulterioara a selectiei. Este foarte important sa tratati in detaliu toate aspectele puse in discutie in anuntul pozitiei vacante. Scrisoarea dumneavoastra de intentie trebuie sa fie clara cititorului, sa fie simplu redactata, sa aiba o structura clara, sa contina o anumita ordine interioara, sa contina propozitii scurte si precise si sa stimuleze cititorul. Folositi pentru redactare formatul A4, scris numai pe o parte, lasati suficient spatiu liber in partea superioara si cea inferioara a paginii si, foarte important, lasati stanga lateral un spatiu de minimum 2,5 cm liber, pentru ca documentele dvs. sa poata fi citite chiar daca sunt prinse intr-un dosar. Curriculum vitae - expresia personalitatiiCV-ul contine cele mai importante informatii despre persoana dvs. Dupa scrisoarea de intentie este a doua piesa de baza in procesul aprecierii candidatului, daca este potrivit pentru locul respectiv si in firma in cauza. Conform acestui principiu este recomandata o redactare de exceptie a CV-ului. Forma si structura. Referitor la forma sunt valabile caracteristicile afirmate la scrisoarea de intentie. Structura trebuie sa fie tabelara. Structurarea se face cu mijloace stilistice specifice, precum cratima, si trebuie sa fie o expresie a originalitatii dvs. Se foloseste categorisirea dupa datele personale, educatie, practica, informatii aditionale, calificari s.a., astfel incat destinatarul sa retina esentialul. In cadrul categoriilor specifice, informatiile trebuie prezentate cronologic si complet. Prezentarea nu trebuie sa lase intervale temporale nedescrise, fiti sincer si nu cosmetizati realitatea. Dorina Pivniceru Managing Partner Stein & Partner Management Consulting The Amrop Never Group